Uddevalla Lastbilcentral är kvalitetscertifierade enligt ISO 9001 och miljöcertifierade enligt ISO 14001.
Vi arbetar med en verksamhetsstyrning där kvalitets- miljöarbetet är integrerat i ett och samma verktyg.
Från denna kan med länkar komma åt styrande dokument, rutiner och blanketter.
Målsättningen är att kvalitén och miljöledningssystemet skall accepteras på marknaden, vara till nytta i den dagliga driften och även vara kostnadseffektiv i det löpande underhållet.
Vår förhoppning är att ge Lastbilcentralen en bättre prestationsförmåga, produktivitet och därmed också en god lönsamhet. Detta hjälper till att fokusera våra kunders uttalade och outtalade förväntningar. Våra kunder skall känna tilltro till vår förmåga i agerandet på marknaden.
Här är Uddevalla Lastbilcentral AB´s fastställda policys:
Kvalitetspolicy – Miljöpolicy – Drogpolicy – Jämställdhetspolicy – Trafiksäkerhetspolicy – Arbetsmiljopolicy – Personuppgiftspolicy
Kvalitetspolicy
Uddevalla Lastbilcentral skall uppfylla kundkrav och andra relevanta krav på våra tjänster. Kompetens och engagemang för att uppfylla kundens förväntningar och krav skall vara ett nyckelord för våra medarbetare. Vi skall arbeta med ständiga förbättringar för att alltid uppnå rätt kvalitet på våra tjänster.
Uddevalla Lastbilcentral skall arbeta för att
göra rätt från början och leverera rätt produkt på rätt plats på rätt tid visa ett trevligt och korrekt bemötande såväl externt som internt ha hög kompetens på sina medarbetare och detta upprätthålls och förbättras genom korrekt information och en ständig vidareutveckling ha engagerade medarbetare som ständigt arbetar med kvalitetsförbättringar se att parametrar i vår verksamhet som en kvalitetskedja allt utifrån kundens behov fram till nöjd kund arbeta aktivt för att samarbetsformer som skapar öppenhet, trivsel och teamanda förbättra informationssystemen såväl intern som externt utveckla effektiva arbetsrutiner för vår totala verksamhet.
Miljöpolicy
Transportnäringen påverkar i stor utsträckning miljön. Uddevalla Lastbilcentral engagemang i miljöarbetet skall vara en investering för framtiden och ett skäl att välja Uddevalla Lastbilcentral som leverantör av tjänster och produkter.
Uddevalla Lastbilcentral skall sträva efter ständiga förbättringar genom att arbeta med utveckling av miljöanpassade transporter, system och produkter.
Vi skall också verka för att förebygga och minska miljöbelastningen från vår totala verksamhet. Uddevalla Lastbilcentral skall hålla sig uppdaterade, uppfylla bindande krav och följa gällande miljölagstiftning samt andra föreskrifter och regler som berör vårt verksamhetsområde.
Uddevalla Lastbilcentral skall ha kompetens inom miljöområdet och ständigt förbättras genom utbildning.
Uddevalla Lastbilcentral skall följa utvecklingen för de produkter vi använder och samla denna information så att den är tillgänglig för alla. Vi skall också utveckla rutiner med syfte att förbättra vår miljöpåverkan och öka vår effektivitet.
Drogpolicy
Våra mål med drogpolicyn
- Upprätthålla en trygg och säker arbetsplats
- Verka för en drogfri arbetsplats
- Öka alla medarbetares medvetenhet om drogens inverkan på vår hälsa
- Medverka till att missbrukaren kan ha kvar sin anställning, under förutsättning att medarbetaren visar samarbetsvilja och resultat i ett rehabiliteringsprogram.
- Möjliggöra tidig upptäckt och tidiga insatser
Syfte
Uddevalla LBC AB med dotterbolag totala arbete för en drogfri arbetsplats omfattar en gemensam policy, utbildning, frivillig hälsokontroll och rehabilitering som sammantaget syftar till att:
- Förebygga ohälsa
- Verka för en drogfri arbetsmiljö
- Erbjuda alla anställda att via företagshälsovården kontrollera sina egna drogvanor
- Förhindra nedsättning av den anställdes förmåga att utföra sina arbetsuppgifter
Krav
Nedanstående krav gäller all personal på Uddevalla LBC med dotterbolag:
- Vara drogfri under arbetstid
- Den anställde skall genomgå ett kontrollerat rehabiliteringsprogram om missbruk konstaterats
- Om den anställde bryter mot policyn kan detta leda till omplacering, och skiljande från befattning och anställning. Bedömning av åtgärd skall ske mot bakgrund av denna policy och i enlighet med gällande regler och kollektivavtal.
Att vara drogfri innebär att vi har samma regulatoriska krav som de som gäller för bilförare.
Jämställdhetspolicy
Denna policy omfattar Uddevalla LBC AB samt dotterbolagen Grävmaskincentralen AB och Transport och Logistik AB.
Inledning
Utgångspunkten för vårt jämställdhetsarbete är att det skall främja mäns och kvinnors lika rätt i fråga om studier, arbete, anställnings- och övriga arbetsvillkor samt utvecklingsmöjligheter. Vi skall vara ett jämställt och jämlikt företag som karaktäriseras av öppenhet.
Företagets kultur ska gynna jämställdhet och ge män och kvinnor samma möjligheter att verka, påverka och avancera. Sett ur ett kvalitetsperspektiv ska både kvinnors och mäns villkor, kunskaper och erfarenheter tas till vara och berika alla företagets verksamhetsområden.
Lagstiftning
Ansvaret för att arbeta för jämställdhet i arbetslivet är närmare fastställt i jämställdhetslagen (JämL 1991:433). Jämställdhetslagen förbjuder arbetsgivaren att diskriminera någon på grund av kön vid anställning, anställningsvillkor och arbetsledning med mera (17 §).
Alla arbetsgivare skall enligt jämställdhetslagen i samverkan med de anställda bedriva ett aktivt arbete för jämställdhet. Lika lön skall enligt jämställdhetslagen betalas till anställda som utför lika eller likvärdigt arbete. Könsdiskriminering vid lönesättning är förbjuden (JämL 17 §).
Lönesättning och kompetensutvecklingLönesättning får inte påverkas av kön. I samband med nyrekrytering, befordran och lönerevision skall jämställdhetsaspekter beaktas. Företaget skall skapa förutsättningar för både manliga och kvinnliga medarbetare att kompetensutvecklas, till exempel genom att i samband med medarbetarsamtal upprätta en individuell kompetensutvecklingsplan samt genom att avsätta medel för kompetensutveckling.
Sexuella trakasserier
Sexuella trakasserier handlar om beteende som är kränkande, ovälkommet samt grundat på kön eller av sexuell natur som kränker anställds eller kunds integritet i arbetet. Alla anställda skall ha kunskaper om vad sexuella trakasserier är, om de egna rättigheterna och skyldigheterna samt om vart man kan vända sig om man utsatts för sådana handlingar.Mål
Våra mål i arbetet för jämställdhet
- Varje anställd och kund skall uppfatta sin situation som jämställd.
- Kunder skall, i alla situationer, ha samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter, oavsett kön.
- Språk, bilder etc. i informationsmaterial skall utformas så att jämställdheten främjas.
- Sexuella trakasserier skall inte förekomma.
- Anställda skall, inom ramen för sin anställning, ha samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter, oavsett kön.
- Att män och kvinnor har samma möjligheter att kombinera arbets- och familjeliv.
Åtgärder
Företagsledningen skall tillse att alla ges möjlighet till delaktighet och engagemang i företagets verksamhet, oavsett könstillhörighet genom att skapa och upprätthålla förutsättningar för dialog och informationsspridning.Samtliga tjänster och utbildningar ska utformas på ett sådant sätt att de är tilltalande för alla sökande oavsett kön.
Jämställdhetsaspekter skall beaktas vid tjänstetillsättning. Företaget ska vid anställning och verka för att en jämn könsfördelning uppnås. Företagets jämställdhetsarbete skall presenteras för nyanställd personal.
Handlingsplan vid trakasserier
- Säg i från till den som trakasserar. Anmäl det till företagsledningen, muntligt, eller skriftligt om du tycker att det är svårt att prata om det.
- Notera händelserna. Det är viktigt att föra minnesanteckningar med datum, klockslag, plats, eventuella vittnen, vad trakasseraren gjorde, reaktioner och känslor.
- Prata med andra. Prata med anställd eller chef som du känner förtroende för.
Kontakta företagsledningen direkt eller om inget av ovanstående förbättrar situationen. Företagsledningen vidtar omedelbart åtgärder. Inledningsvis genomförs ett enskilt samtal med den anklagade trakasseraren. Medling med tredje part är ett alternativ till enskilt samtal.
Sanktioner som kan komma ifråga efter en formell anmälan om sexuella trakasserier är: disciplinpåföljderna muntlig respektive skriftlig varning; omplacering och uppsägning; avsked samt åtalsanmälan.Företagets styrelse bär det yttersta ansvaret för jämställdhetsarbetet.
Trafiksäkerhetspolicy
För Uddevalla Lastbilcentral AB är trafiksäkerheten en självklarhet vid utförandet av transportuppdrag. Detta skapar ett mervärde utöver transporttjänsten för våra kunder.
Hög trafiksäkerhet för Uddevalla Lastbilcentral AB uppnås genom att godset transporteras av förare med rätt kompetens och utbildning. Uppdragen skall planeras så att lagar och regler efterlevs samt att föraren tar mesta möjliga hänsyn till sina medtrafikanter.
Uddevalla Lastbilcentral skall kontinuerligt arbeta för att verksamheten ständigt bibehåller en varaktig hög trafiksäkerhet.
Samtliga delägare och anställda i Uddevalla Lastbilcentral kommer löpande att informeras om förändringar i företagets trafiksäkerhetspolicy.
- Alltid använda bilbälte, oavsett vilken typ av fordon som framförs.
- Alltid leva upp till vår alkohol- och drogpolicy, dvs. alltid vara nyktra och drogfria i tjänsten.
- Alltid vara pigga och utvilade och följa lagen för kör- & vilotider.
- Fordonen skall hålla hög standard genom regelbunden service och besiktning. Daglig kontroll skall utföras av föraren.
- Mobiltelefon får endast användas till samtal med handfree, all annan ”rattsurf” vid transport är absolut förbjuden.
- Godset skall vara säkrat på ett tillfredställande sätt.
- Alltid följa gällande hastighetsbegränsningar och övriga trafikregler.
Arbetsmiljöpolicy
Uddevalla LBC AB arbetsmiljöarbete ska organiseras så att vi kan uppfylla arbetsmiljölagens krav på en god arbetsmiljö. Den goda arbetsmiljön ska stimulera medarbetarna till arbetsglädje, effektivitet och kontinuerlig utveckling samt ses som en naturlig del likställd med övriga verksamhetsfrågor. All verksamhet ska ha ett hälsofrämjande synsätt.
Det ska finnas fungerande strukturer och systematik för ett främjande, förebyggande och rehabiliterande arbetsmiljöarbete. Detta arbete ska ske i samverkan mellan arbetsgivare och medarbetare.
Syfte
Den goda arbetsmiljön bidrar till att verksamhetens mål uppfylls och ökar företagets möjligheter att rekrytera och behålla goda medarbetare.
Företagets strävan är att arbetsmiljön ska ge ett positivt utbyte för medarbetarna i form av rikt arbetsinnehåll, arbetstillfredsställelse, gemenskap och personlig utveckling. Detta medför en hög effektivitet och servicegrad gentemot våra kunder och ägare.
Personuppgiftspolicy
Dina personuppgifter
Uddevalla Lastbilcentral AB (”LBC”, ”vi”) vet hur viktigt det är med integritet för våra kunder och vårt mål med denna policy är att vi på ett tydligt och transparent sätt ska beskriva för dig hur vi samlar in, använder, visar, överför och lagrar din information så att du känner dig säker på att dina personuppgifter är i säkert förvar. LBC utför all hantering av personuppgifter i enlighet med Personuppgiftslagen (PuL) och EUs kommande integritetslagstiftning GDPR.
Insamling av personuppgifter
Vad en personuppgift är Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. Det gäller till exempel namn, personnummer, adress, e-postadress och telefonnummer.
Hur vi samlar in personuppgifter och vilka uppgifter vi samlar in Uddevalla Lastbilcentral AB samlar in personuppgifter första hand direkt från dig.
Uppgifter som samlas in i samband med bokning av transportuppdrag eller annan tjänst
När du bokar en transport av Uddevalla Lastbilcentral AB samlar vi in personuppgifter från dig för att kunna fullgöra din beställning, detta kan ske via telefonkontakt, e-post, personligt besök eller på annat sätt. Det är uppgifter vi sparar är: Namn personnummer, adress och kontaktuppgifter (telefonnummer, e-post mm.)
Uppgifter som samlas in från någon annan än dig Vid bokning och vid kontakt med oss i olika ärenden förekommer det att en person lämnar personuppgifter om en eller flera andra personer. Vi förutsätter att den som lämnar uppgifterna har samtligas samtycke till att lämna dessa personuppgifter. Om du inte själv har genomfört en bokning utan någon annan har gjort en bokning på uppdrag för dig, samlar vi in personuppgifter om dig från den personen. Detsamma gäller om någon annan har varit i kontakt med oss för din räkning.
För att kunna hålla dina personuppgifter uppdaterade och korrekta kan vi komplettera och uppdatera dina personuppgifter genom inhämtning från privata och offentliga register. Det gäller t.ex. adressuppgifter och personnummer.
Hantering och lagring av personuppgifter
Uddevalla Lastbilcentral ABs rättsliga grund att behandla dina personuppgifter Uddevalla Lastbilcentral AB behandlar dina personuppgifter lagenligt. Det kan förekomma att samma personuppgift behandlas både med stöd av fullgörande av transportavtal, specifikt av samtycke eller med stöd av att uppgiften är nödvändig för att uppfylla andra rättsliga förpliktelser. Det innebär att även om du återkallar ditt samtycke och den behandling som grundas på samtycket upphör, kan personuppgiften ändå finnas kvar hos oss för andra ändamål. I huvudsak behandlar vi dina uppgifter för att fullgöra ett avtal i vilket du är part.
Administration av ditt transportuppdrag För att kunna leverera de uppdrag du har beställt av oss använder vi dina personuppgifter på olika sätt. Uppgifterna används för att skapa transportdokument. Administration av ditt transportuppdrag inkluderar också användning av dina uppgifter till bokföring, avräkning och revision, kredit eller andra verifieringar.
Kundvård Vi använder dina personuppgifter för att kunna ge dig service om du kontaktar oss med frågor, synpunkter eller t.ex. reklamationer. Vi använder ditt namn och ordernummer för att identifiera dig och ditt transportuppdrag. Vi använder dina kontaktuppgifter, som e-postadress och telefonnummer för att kunna kontakta dig i samband med frågor och ärenden. Vi kan också komma att använda alla de övriga personuppgifter som vi samlat in om dig för att hantera din fråga eller ditt ärende beroende på vad som är relevant i det enskilda fallet.
Lagkrav Behandling av dina personuppgifter kan slutligen också komma att ske för att vi ska kunna uppfylla förpliktelser enligt lagar och förordningar, till exempel redovisning.
Lagringstider Vi sparar dina personuppgifter så länge som det krävs för ändamålet med behandlingen. Vi sparar alla de personuppgifter vi samlar in i vår kunddatabas. I databasen sparas personuppgifter och orderhistoriken. Så snart uppdraget är slutfört och inga mer förpliktelser kvarstår, tar vi bort dina uppgifter på din begäran. Samma personuppgift kan lagras på flera olika ställen för olika ändamål. Det kan innebära att en uppgift som har gallrats ur ett system för att den inte längre är nödvändig kan finnas kvar i ett annat system där den lagras med stöd av samtycke eller för ett annat ändamål där personuppgiften fortfarande behövs.
Utlämning av personuppgifter
Avtalspartners och IT-leverantörer Vi använder oss av ett antal olika IT-tjänster och IT-system i vår verksamhet. I vissa av dessa lagras och hanteras personuppgifter. Vi är måna om din integritet och säkerheten för dina uppgifter vid all sådan hantering. De flesta system är installerade lokalt hos oss och det är bara vår personal som har tillgång till uppgifterna. I dessa fall sker ingen överföring till tredje part. Vissa system är dock molnlösningar eller installerade hos leverantören och innebär att vi överför personuppgifter till leverantören. I dessa fall är leverantören vårt personuppgiftsbiträde och hanterar uppgifterna på vårt uppdrag och enligt våra instruktioner.
Interna IT-system Internt hanterar vi personuppgifter i vår kunddatabas, i våra boknings- och ekonomisystem. Dessa system är till för att kunna leverera de tjänster du har beställt från oss och för att kunna hantera frågor och kundvård i samband med utförandet av dessa tjänster. I dessa system kan samtliga de personuppgifter vi samlar in komma att hanteras.
Leverantörer För att tillhandahålla en del av de tjänster du har beställt från oss använder vi oss av leverantörer och avtalspartners (ex. vis. transportörer med chaufförer). Ofta är det nödvändigt att vi lämnar personuppgifter till dessa för att tjänsten ska kunna utföras. Dessa leverantörer får tillgång till personuppgifter i form av namn, adress, telefonnummer under transportuppdraget.
Dina rättigheter
Nödvändig hantering av personuppgifter och hantering med stöd av samtycke Personuppgiftsbehandling som är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra ett avtal med dig eller för att vi ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet är tillåten utan samtycke. För att vi ska kunna samla in och hantera dina personuppgifter i något annat syfte krävs däremot att du samtycker till behandlingen.
Återkallelse av samtycke Du kan när som helst välja att återkalla ditt samtycke genom att kontakta oss på kontaktuppgifterna ovan. Om du återkallar ditt samtycke kommer vi att radera de personuppgifter och upphöra med den behandling som omfattades av samtycket.
Det kan förekomma att samma personuppgift behandlas både med stöd av samtycke och med stöd av att uppgiften är nödvändig eller med stöd av andra regler. Det innebär att även om du återkallar ditt samtycke och den behandling som grundas på samtycket upphör, kan personuppgiften ändå finnas kvar hos oss för andra ändamål.
Rätt att få information om vilka personuppgifter vi har sparade om dig Om du vill ha information om vilka uppgifter vi har registrerade om dig kan du skriftligen ansöka om detta. Du skriver och begär ett registerutdrag från Uddevalla Lastbilcentral AB. Du måste skicka in din begäran skriftligen eftersom den ska innehålla din namnteckning, du kan alltså inte bara skicka e-postmeddelande. Märk brevet ”Personuppgiftsutdrag”.
Lagstödet för denna rättighet med registerutdrag finner du i 26 § personuppgiftslagen
Rätt till kontroll över dina personuppgifter Du har rätt att begära att uppgifterna om dig ska raderas, kompletteras eller rättas. Du har också rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas till vissa ändamål och till exempel inte används för direktreklam eller s.k. profilering.
Om du vill klaga
Den som anser att ett företag bryter mot GDPR eller annan integritetslagstiftning kan vända sig till Datainspektionen. Läs mer på Datainspektionens webbplats
Uddevalla mars 2018
Uddevalla Lastbilcentral AB